Zakres szkolenia

Kompetencje osobiste

Tytuł szkolenia

Przyjazny język urzędowy i skuteczna komunikacja w administracji publicznej

Termin

27-05-2025, 28-05-2025

Termin

27-28.05.2025

Czas trwania

2 dni szkoleniowe, 16 godzin dydaktycznych (godz. 9.00-16.00)

Forma zajęć

Stacjonarne

Liczba uczestników

15

Koszt

1290.00 PLN

Prowadzący

Joanna Kałużna-Ross

Adresat

  • Pracownicy administracji publicznej
  • Kadra zarządzająca

Cele

Zapoznanie słuchaczy z zasadami poprawnego redagowania tekstów urzędowych. Doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności i skuteczności posługiwania się językiem polskim. Ćwiczenie technik komunikacji i umiejętności interpersonalnych.

Efekty szkolenia

  • Umiejętność przygotowywania tekstów urzędowych będących wzorem jasności, precyzji i zwięzłości.
  • Autodiagnoza stylu komunikowania.
  • Poznanie zasad efektywnej komunikacji w kontaktach urzędowych.

Program

  • Style komunikowania się a typy osobowości i role w grupie – autodiagnoza.
  • Asertywna komunikacja w pracy urzędnika – zachowania asertywne, uległe i agresywne, model asertywnej odmowy, wyrażanie i przyjmowanie krytyki.
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna.
  • Przeszkody związane z procesem komunikacji –  rodzaje filtrów osobistych.
  • Profesjonalna autoprezentacja pracownika urzędu –  wskaźniki sympatii, braku asertywności, pewności siebie, władzy, statusu.
  • W poszukiwaniu lepszego zrozumienia - rodzaje i funkcje pytań, słuchanie aktywne a bierne, parafraza a klaryfikacja, komunikat „ja”.
  • Praca z trudnym klientem.
  • Język dobrej komunikacji , środki argumentacji.

  

  • Podstawowe elementy wzorcowego tekstu urzędowego.
  • Ortografia  (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna),   zmiany w zakresie ortografii, zapis liczb, dat i tytułów aktów prawnych) oraz interpunkcja. 
  • Odmiana wyrazów kłopotliwych (m. in. odmiana nazwisk).
  • Składnia – szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.
  • Kompozycja zdania złożonego –  zasady porządkowania treści.
  • Skróty i skrótowce w zdaniu.

 

  • Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.
  • Ekonomiczność treściowa, szablon językowy, wyrazy nadużywane.
  • Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki.
  • Zasady prostego języka w korespondencji oficjalnej.