Zakres szkolenia

Kompetencje kierownicze

Tytuł szkolenia

Efektywne zarządzenie w instytucji publicznej oraz rola ocen okresowych w procesie motywowania pracowników

Termin

27-05-2025, 28-05-2025

Termin

27-28.05.2025

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00 

Forma zajęć

Stacjonarne

Liczba uczestników

25

Koszt

890.00 PLN

Prowadzący

Radosław Hancewicz

Adresat

Szkolenie skierowane jest do: 

  • Szefów każdego szczebla w administracji publicznej począwszy od kierujących wieloosobowymi stanowiskami pracy aż po dyrektorów generalnych 
  • Osób po raz pierwszy obejmujących funkcję kierowniczą, które chcą się dobrze przygotować do wykonywania nowych zadań.  
  • Osób dokonujących ocen okresowych w administracji publicznej (nie tylko w oparciu o przepisy służby cywilnej), które chcą poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje w zakresie oceniania oraz lepiej przygotować się do prowadzenia rozmów oceniających 
  • Osób nadzorujących lub koordynujących działania systemu ocen okresowych w urzędzie 

Cele

Uświadomienie uczestnikom najważniejszych funkcji efektywnego szefa oraz tego czym różni się zarządzanie od pracz w roli eksperta. Poprawienie efektywności zarządzania uczestników szkolenia. Uświadomienie uczestnikom roli oceny okresowej w motywowaniu pracowników, a także pozostałych płaszczyzn z którymi związane są oceny okresowe. Dostarczenie uczestnikom wiedzy nt. szczegółowych kryteriów oceny i ich stopniowania w odniesieniu do codziennych zachowań podwładnych, a także zwiększenie kompetencji w zakresie poprawnego prowadzenia rozmów oceniających.

Efekty szkolenia

  • zapoznanie uczestników z najważniejszymi zasadami zarządzania w instytucji publicznej i roli szefa w procesie zarządzania 
  • omówienie najbardziej efektywnych narzędzi zarządzania stosowanych na poszczególnych jego etapach, a także najczęstszych błędów w zarządzaniu w administracji publicznej 
  • omówienie zasad prowadzenia ocen okresowych, w tym przedstawienie najczęstszych błędów organizacyjnych popełnianych w procesie oceniania pracowników oraz błędów w sztuce oceniania, a także omówienie sposobów ich neutralizowania, tak by proces oceniania mógł spełnić swoje funkcje 

Program

  1. Niezbędne kompetencje szefa  

  • Szef z nazwy, pracownik z przyzwyczajenia - podstawowe zadania przełożonego, a rzeczywistość 
  • Pięć podstawowych funkcji szefa, czyli co decyduje o dobrych efektach pracy? 
  1. Umiejętność motywowania 

  • Czy można skutecznie motywować nie mając pieniędzy? 

  • Co demotywuje, a co motywuje pracowników i jak to wpływa na ich efektywność? 

  • Rodzaje motywacji i zasady prawidłowego motywowania materialnego i niematerialnego 

  1. Planowanie i zarządzanie przez cele 

  • Do czego potrzebne nam są cele i dlaczego warto planować? 

  • Czym cele różnią się od zadań? 

  1. Organizowanie pracy i delegowanie 

  • Zasady dobrego delegowania w instytucji publicznej. 

  • Najczęstsze problemy w zakresie organizowani pracy i delegowania. 

  1. Nadzorowanie  

  • Nadzorowanie a planowanie 

  • Zasady prawidłowego nadzorowania 

  1. Rozliczanie 

  • Dlaczego pracownicy potrzebują rozliczenia swojej pracy  

  • Jak rozliczać, żeby osiągać swoje cele? 

  • Ocena pracowników, jako element funkcji rozliczeniowej 

  1. Oceny okresowe  

  • Cele i skutki sporządzania oceny okresowej  

  • Co zrobić, żeby ocenianie nie było procesem fikcyjnym? 

  1. Przeprowadzanie ocen okresowych 

  • Przebieg procesu oceny okresowej członka korpusu służby cywilnej 

  • Zasady sporządzania ocen okresowych 

  1. Kryteria oceny  

  • Jak rozumieć definicje kryteriów obowiązkowych i dodatkowych? 

  • Zasady dobierania odpowiednich kryteriów oraz ich prawidłowego stosowania 

  • Praktyczne odniesienie poszczególnych kryteriów do postaw i zachowań ocenianych pracowników 

  1. Błędy w ocenianiu  

  • Odwaga kierownicza i przywództwo, a dokonywanie obiektywnej oceny okresowej. 

  • Błędy wynikające z organizacji procesu oceniania oraz mające charakter psychologiczny, a także sposoby ich unikania 

  1. Zasady skutecznej rozmowy oceniającej 

  • Etapy rozmowy z ocenianym  

  • Błędy w udzielaniu informacji zwrotnej