Zakres szkolenia
Kompetencje kierowniczeTytuł szkolenia
Efektywne zarządzenie w instytucji publicznej oraz rola ocen okresowych w procesie motywowania pracowników
Termin
27-28.05.2025
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
StacjonarneLiczba uczestników
25Koszt
890.00 PLNProwadzący
Radosław HancewiczAdresat
Szkolenie skierowane jest do:
- Szefów każdego szczebla w administracji publicznej począwszy od kierujących wieloosobowymi stanowiskami pracy aż po dyrektorów generalnych
- Osób po raz pierwszy obejmujących funkcję kierowniczą, które chcą się dobrze przygotować do wykonywania nowych zadań.
- Osób dokonujących ocen okresowych w administracji publicznej (nie tylko w oparciu o przepisy służby cywilnej), które chcą poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje w zakresie oceniania oraz lepiej przygotować się do prowadzenia rozmów oceniających
- Osób nadzorujących lub koordynujących działania systemu ocen okresowych w urzędzie
Cele
Uświadomienie uczestnikom najważniejszych funkcji efektywnego szefa oraz tego czym różni się zarządzanie od pracz w roli eksperta. Poprawienie efektywności zarządzania uczestników szkolenia. Uświadomienie uczestnikom roli oceny okresowej w motywowaniu pracowników, a także pozostałych płaszczyzn z którymi związane są oceny okresowe. Dostarczenie uczestnikom wiedzy nt. szczegółowych kryteriów oceny i ich stopniowania w odniesieniu do codziennych zachowań podwładnych, a także zwiększenie kompetencji w zakresie poprawnego prowadzenia rozmów oceniających.
Efekty szkolenia
- zapoznanie uczestników z najważniejszymi zasadami zarządzania w instytucji publicznej i roli szefa w procesie zarządzania
- omówienie najbardziej efektywnych narzędzi zarządzania stosowanych na poszczególnych jego etapach, a także najczęstszych błędów w zarządzaniu w administracji publicznej
- omówienie zasad prowadzenia ocen okresowych, w tym przedstawienie najczęstszych błędów organizacyjnych popełnianych w procesie oceniania pracowników oraz błędów w sztuce oceniania, a także omówienie sposobów ich neutralizowania, tak by proces oceniania mógł spełnić swoje funkcje
Program
-
Niezbędne kompetencje szefa
- Szef z nazwy, pracownik z przyzwyczajenia - podstawowe zadania przełożonego, a rzeczywistość
- Pięć podstawowych funkcji szefa, czyli co decyduje o dobrych efektach pracy?
-
Umiejętność motywowania
-
Czy można skutecznie motywować nie mając pieniędzy?
-
Co demotywuje, a co motywuje pracowników i jak to wpływa na ich efektywność?
-
Rodzaje motywacji i zasady prawidłowego motywowania materialnego i niematerialnego
-
Planowanie i zarządzanie przez cele
-
Do czego potrzebne nam są cele i dlaczego warto planować?
-
Czym cele różnią się od zadań?
-
Organizowanie pracy i delegowanie
-
Zasady dobrego delegowania w instytucji publicznej.
-
Najczęstsze problemy w zakresie organizowani pracy i delegowania.
-
Nadzorowanie
-
Nadzorowanie a planowanie
-
Zasady prawidłowego nadzorowania
-
Rozliczanie
-
Dlaczego pracownicy potrzebują rozliczenia swojej pracy
-
Jak rozliczać, żeby osiągać swoje cele?
-
Ocena pracowników, jako element funkcji rozliczeniowej
-
Oceny okresowe
-
Cele i skutki sporządzania oceny okresowej
-
Co zrobić, żeby ocenianie nie było procesem fikcyjnym?
-
Przeprowadzanie ocen okresowych
-
Przebieg procesu oceny okresowej członka korpusu służby cywilnej
-
Zasady sporządzania ocen okresowych
-
Kryteria oceny
-
Jak rozumieć definicje kryteriów obowiązkowych i dodatkowych?
-
Zasady dobierania odpowiednich kryteriów oraz ich prawidłowego stosowania
-
Praktyczne odniesienie poszczególnych kryteriów do postaw i zachowań ocenianych pracowników
-
Błędy w ocenianiu
-
Odwaga kierownicza i przywództwo, a dokonywanie obiektywnej oceny okresowej.
-
Błędy wynikające z organizacji procesu oceniania oraz mające charakter psychologiczny, a także sposoby ich unikania
-
Zasady skutecznej rozmowy oceniającej
-
Etapy rozmowy z ocenianym
-
Błędy w udzielaniu informacji zwrotnej