Zakres szkolenia

Zamówienia publiczne

Tytuł szkolenia

Akademia Zamówień Publicznych

Termin

04-10-2021, 05-10-2021, 06-10-2021, 07-10-2021

Termin

4.10 - 14.12.2021

Czas trwania

godz. 9.00-16.00, tj. 18 dni szkoleniowych (144 godz. dydaktyczne)

Liczba uczestników

30

Koszt

4400.00 PLN

Adresat

pracownicy instytucji zamawiających każdego rodzaju oraz inne osoby poszukujące dogłębnej wiedzy z zakresu zamówień publicznych, którzy posiadają już dobrą znajomość przepisów prawa zamówień publicznych

Cele

wyposażenie absolwenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do przygotowania
i prowadzenia postępowań w sposób maksymalizujący prawdopodobieństwo osiągnięcia zakładanych rezultatów udzielanego zamówienia

Efekty szkolenia

absolwent Akademii:

  • rozumie rolę nabywców w zapewnieniu racjonalnego, biznesowego podejścia do zamówień publicznych rozumianych jako całościowy proces od zdefiniowania potrzeby do jej zaspokojenia
  • posiada umiejętność współpracy z pracownikami komórek merytorycznych
  • w celu określenia warunków zamówienia pozwalających na zgodne
  • z prawem osiągnięcie celów merytorycznych zamówienia
  • rozumie cele i ograniczenia funkcjonowania wykonawców i posiada umiejętność współpracy z wykonawcami dla wypracowania warunków zamówienia pozwalających na jego wykonanie na najlepszych warunkach                   rynkowych
  • posiada umiejętność podejmowania i uzasadniania właściwych decyzji w trakcie przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
  • oraz w trakcie jego realizacji
  • posiada znajomość dobrych i złych  praktyk stosowanych w przeszłości i jest
  • w stanie wnieść wartość dodaną do wypracowania nowych dobrych praktyk
  • w zakresie zamówień publicznych

Program

Moduł I Wprowadzenie. Istota zamówień publicznych (2 dni)

  1. Cele zamówień publicznych
    • Efektywność gospodarowania środkami publicznymi
      1. Wydatki celowe i oszczędne
      2. Maksymalizacja efektów
      3. Optymalny dobór metod i środków
    • Realizacja polityki zakupowej państwa
      1. Innowacje
      2. Wsparcie MSP
      3. Zielone zamówienia
      4. Aspekty społeczne
      5. Elektronizacja
    • Przeciwdziałanie zjawiskom negatywnym
      1. Zasady etyczne w zamówieniach publicznych (compliance)
      2. Przeciwdziałanie konfliktom interesów
      3. Zasady wykrywania nadużyć
    • Zapewnienie dostępu do zamówień w ramach rynku wewnętrznego UE: swoboda przepływu osób, towarów, kapitału, swoboda prowadzenia działalności
  2. Pzp w systemie prawa
    • Prawo publiczne czy prywatne? Imperium a dominium, postępowanie administracyjne a postępowanie cywilne
    • Ustawa Pzp jako zbiór praw podmiotowych wykonawców
    • Stosowanie wykładni „co nie jest zakazane – jest dozwolone” i jej ograniczenia
  3. Zasady udzielenia zamówień
    • Zasady Pzp
      1. Równe traktowanie
      2. Uczciwa konkurencja
      3. Przejrzystość
      4. Proporcjonalność
      5. Efektywność
    • Zasada wzajemnego uznawania
    • Zasady kodeksowe: zasady współżycia społecznego, uczciwość kupiecka, nie wykorzystywanie pozycji dominującej
  4. Zamówienia publiczne w organizacji
    • Cele i zadania instytucji zamawiającej i jej komórek organizacyjnych
    • Rola komórki zamówień publicznych
      1. Realizacja celów zakupowych organizacji
      2. Wyodrębnienie komórki zamówień publicznych i jej umiejscowienie w strukturze
      3. Współpraca z klientami wewnętrznymi
      4. Współpraca z wykonawcami
      5. Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)
      6. Bezpieczeństwo, ryzyko
    • Komisja przetargowa jako zespół zadaniowy
      1. Rodzaje komisji przetargowych
      2. Zakresy czynności komisji
      3. Skład komisji, rola poszczególnych członków
      4. Współpraca członków komisji
      5. Kupcy (nabywcy), dwójki (tandemy) zakupowe
  • Opracowanie polityki zakupowej organizacji (warsztat umiejętności)

Moduł II Szacowanie wartości zamówienia. Planowanie. Strategie zakupowe (2 dni)

  1. Szacowanie wartości zamówienia
    • Pojedyncze zamówienie
    • Dostawy podobne: „jeden cel” i „jeden sklep”
    • Usługi
    • Roboty budowlane
      1. Pojęcie obiektu budowlanego
      2. Wartość kosztorysowa a wartość zamówienia
    • Maksymalna wartość zobowiązania
  2. Planowanie zamówień
    • Horyzont czasowy planowania wydatków
    • Plan zamówień a plan finansowy
  3. Centralizacja i decentralizacja zamówień
    • Centralizacja
      1. Centralizacja: zapotrzebowania, zamawiania, kupowania
      2. Koncentracja a centralizacja
      3. Narzędzia centralizacji: konsorcja zamawiających, centralny zamawiający, grupy zakupowe
    • Decentralizacja
      1. Zamówienia udzielane przez jednostki organizacyjne
      2. Dzielenie zamówień
      3. Oferty częściowe, polityka rabatowa
  4. Analiza rynku. Współpraca z wykonawcami
    • Źródła wiedzy o potencjalnych wykonawcach
    • Wstępne konsultacje rynkowe
    • Analiza ryzyka związanego z wykonawcami
    • Kategoryzacja wykonawców
    • Ocena wykonawców
    • Zarządzanie relacjami z wykonawcami (SRM)
  5. Strategie zarządzania kategorią
    • Drzewo kategorii zakupowych
    • Analiza zamówień metodą ABC
    • Analiza XYZ
    • Macierz Kraljica
    • TCO
    • 5 sił Portera
  6. Opracowanie strategii zarządzania kategorią zakupową (warsztat umiejętności)

 

Moduł III Analiza przedwdrożeniowa. Przygotowanie postępowania. Wybór trybu (2 dni)

  1. Analiza potrzeb i wymagań
    • Identyfikacja potrzeb i definiowanie celów
    • Analiza kosztów i korzyści
    • Wybór sposobu zaspokojenia potrzeb
      1. Wykonanie siłami własnymi (make or buy)
      2. Koncesja – PPP – zamówienie publiczne - outsourcing
    • Analiza ryzyka
  2. Przedmiot zamówienia
    • Opis przedmiotu zamówienia
      1. Opis techniczny
      2. Opis funkcjonalny
    • Trwałość relacji z wykonawcami a konkurencyjność i efektywność
      1. Zakres podstawowy i warunkowy
      2. Umowy wieloletnie z możliwością rozwiązania
      3. Opcje
      4. Umowy ramowe
      5. System kwalifikowania
      6. DSZ
  3. Tryby udzielania zamówienia
    • Formalne i merytoryczne przesłanki wyboru trybu
    • Konkurs

Moduł IV Opracowanie dokumentów zamówienia. Zamówienia strategiczne. Elektronizacja (2 dni)

  1. Sporządzanie dokumentów zamówienia
    • Ogłoszenia
    • Specyfikacja warunków zamówienia
    • Opis potrzeb i wymagań
  2. Klauzule społeczne
  3. Zielone zamówienia
  4. Przebieg postępowań
  5. Stosowanie narzędzi elektronicznych
    • Portale zakupowe
    • Aukcja i licytacja
    • E-katalogi i inne formy e-zamówień

Moduł V Kwalifikacja wykonawców (2 dni)

  1. Kwalifikacja wykonawców   
    • Swoboda dostępu do zamówień a wiarygodność wykonawcy
    • Podstawy wykluczenia
    • Warunki udziału
      1. Uprawnienia do występowania w obrocie
      2. Uprawnienia do prowadzenia działalności
      3. Zdolności techniczne i zawodowe
      4. Sytuacja ekonomiczna i finansowa
    • Podmiotowe środki dowodowe
    • Prekwalifikacja, kryteria selekcji
    • Potwierdzenie kwalifikacji
      1. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie
      2. Możliwość polegania na potencjale podmiotów trzecich

Moduł VI Wybór najkorzystniejszej oferty (2 dni)

  1. Badanie ofert
    • Składanie i otwarcie ofert
    • Wyjaśnianie i poprawianie treści oferty
    • Przesłanki odrzucenia oferty
    • Rażąco niskie ceny
  2. Kryteria oceny ofert
    • Podstawowe zasady odnoszące się do oceny ofert
    • Strategie i zasady wyboru oferty
    • Rodzaje kryteriów ze względu na przedmiot oceny
    • Dobór kryteriów i ich wag Procesem Hierarchii Analitycznej (warsztat umiejętności)
    • Zasady oceny ofert: kryteria wymierne i niewymierne
  3. Zakończenie postępowania

Moduł VII Umowy w sprawie zamówień publicznych. Analiza powdrożeniowa (2 dni)

  1. Umowy w sprawach zamówień publicznych na tle kodeksu cywilnego
    • Zasada swobody umów i jej ograniczenia wynikające z ustawy Pzp – klauzule abuzywne
    • Typy umów
    • Istotne postanowienia umowy: kto, co, komu, kiedy, za ile
    • Odbiory, płatności, pokwitowanie
    • Gwarancja, rękojmia, zabezpieczenie należytego wykonania umowy
    • Kary umowne, odszkodowanie, odstąpienie od umowy
  2. Tworzenie istotnych postanowień umowy
    • Umowy najkorzystniejsze ekonomicznie
      1. Identyfikacja ryzyka i jego wycena
      2. Przyporządkowanie ryzyka stronom umowy
    • Efektywne postanowienia umowy (warsztaty)
      1. Przedmiot umowy: umowy starannego działania a umowy rezultatu, przedmiot określony co do gatunku a wskazanie marki, elastyczny zakres prac
      2. Określenie wysokości wynagrodzenia/ceny: ryczałtowe, kosztorysowe, poprzez wskazanie podstaw, mieszane
      3. Dostosowanie wynagrodzenia/ceny do zmieniających się warunków
    • Podwykonawstwo
  3. Zmiana umowy
    • Zasada niezmienności umów i jej rola w systemie zamówień
    • Dopuszczalny zakres zmian umów i ewolucja przepisów w tym zakresie
    • Przewidywanie zmian umowy
  4. Rozstrzyganie sporów
  5. Analiza powdrożeniowa

Moduł VIII Zamówienie jako projekt (2 dni)

  1. Zarządzanie projektami (warsztat umiejętności)

Moduł IX Komunikacja i negocjacje w zamówieniach publicznych (2 dni)

     30. Trening negocjacyjny (warsztat umiejętności)     

 

Do uzyskania zaświadczenia potwierdzającego udział w szkoleniu wymagane jest min. 80% frekwencji.