Tytuł szkolenia
ONLINE LIVE Mapowanie procesów w administracji rządowej i samorządowej – praktyczne aspekty zarządzania procesowego
Termin
04-10-2021, 05-10-2021, 06-10-2021
Czas trwania
18 godzin dydaktycznych (3 dni szkoleniowe), godz. 9.00-14.00
Forma zajęć
wykład przy użyciu prezentacji multimedialnej, warsztaty komputerowe, ćwiczenia indywidualne, dyskusje i studia przypadków, cykl Kolba, action learning, burza mózgów
Liczba uczestników
20
Koszt
850.00 PLN
Adresat
- kadra średnia i wyższa kierownicza urzędów i ministerstw
- pracownicy wszystkich komórek organizacyjnych odpowiedzialni m.in. za realizację działań i wsparcie realizacji procesów w organizacji
Cele
Przedstawienie metod i trybów mapowania procesów. Zdobycie przez uczestników szkolenia umiejętności zbierania danych dla celów mapowania i modelowania procesów. Zdobycie umiejętności identyfikowania obszarów problemowych i potencjału doskonalenia w istniejących w organizacji procesach. Zdobycie wiedzy o sposobach doskonalenia procesów i poprawie ich sprawności.
Efekty szkolenia
- właściwe identyfikowanie i interpretowanie procesu w organizacji
- rozumienie zasady zarządzania procesami
- poznanie metod i technik mapowania procesów
Program
- Mapowanie procesów, metody mapowania procesów oraz zastosowanie map procesów: mapa przepływu procesu, wykres rybia ość, wykres Pareto, histogram, analiza FMEA, SPC, Poka-yoke, metoda 5 WHY, TQM i inne.
- Metody i techniki identyfikacji procesów zachodzących w organizacji, wybór procesów kluczowych dla funkcjonowania organizacji, optymalizacja procesowa;
- Pojęcie strumienia wartości – czynności VA i NVA;
- Mapowanie procesów z wykorzystaniem metod BPMN i VSM – analiza przykładowych map
- Six Sigma – eliminowanie wariacji i poprawa sprawności (capability) procesów (mapowanie procesów metodą SIPOC, wykorzystywanie narzędzi statystycznej kontroli procesu SPC)
- TOC - podstawy zarządzania operacyjnego – optymalizacja systemów, zasady priorytetyzacji i kolejkowania zadań, identyfikowanie tzw. „bottlenecks” w procesach
- Analiza i weryfikacja procesów (procesy zarządcze, operacyjne, wspomagające) wraz ze zidentyfikowaniem i opracowaniem mierników i produktów procesów
- Przygotowanie szczegółowych map procesów/ procedur postępowania - określenie obszarów
- Znaczenie symboli wykorzystywanych do tworzenia map procesów w różnych metodach – BPMN i VSM
- Diagramy procesów i workflow: diagramy przepływowe top-down; diagramy blokowe; activity charts; diagramy workflow; diagramy przepływowe cross-functional
- Wyjaśnienie głównych elementów struktury diagramów procesów: przepływ produktów i usług; przepływ informacji; przepływ decyzji; punkty pomiaru efektywności
- Analiza map inwentaryzujących procesy (present state) i map doskonalących procesy (future state) dla przykładowych procesów biznesowych
- Identyfikacja i analiza ryzyk
- Doskonalenie i wdrożenie działań naprawczych
- Wdrożenie i określenie mechanizmów monitorowania skuteczności i efektywności procesów
- Koordynacja procesu przygotowania i aktualizacji instrukcji wykonawczych – organizacja zespołu
- Identyfikacja głównych elementów struktury procesów – diagram Żółwia: przepływu produktów i usług; zasobów; sposobów i punktów pomiaru efektywności
- Identyfikowanie zasobów procesów i podprocesów: osobowych, technicznych/sprzętowych, informacyjnych i materiałowych
- Obliczanie czasów cykli dla procesów i podprocesów
- Analiza czasu dostępnego w poszczególnych procesach i podprocesach
- Rysowanie map wybranych procesów
- Doskonalenie przykładowego procesu
- Wybór sposobów i punktów pomiaru efektywności i ustanowienie celów dla wybranych mierników – benchmarking i scorecards
- Ustanowienie sposobów zbierania informacji o realizowanych wskaźnikach efektywności i ich dokumentowania – stosowanie narzędzi SPC
- Stosowanie technik rozwiązywania problemów – diagramy Pareto-Lorenza, Ishikawy, metody ABC, Root Cause Analysis, 5Why, technika A3
- Wdrażanie i podtrzymanie zmian, audyty procesów i Continous Improvement
- Wybór sposobów i punktów pomiaru efektywności i ustanowienie celów dla wybranych mierników – benchmarking i scorecards;
- Ustanowienie sposobów zbierania informacji o realizowanych wskaźnikach efektywności i ich dokumentowania – stosowanie narzędzi SPC
- Stosowanie technik rozwiązywania problemów – diagramy Pareto-Lorenza, Ishikawy, metody ABC, Root Cause Analysis, 5Why, technika A3
- Wdrażanie i podtrzymanie zmian, audyty procesów i Continous Improvement
|