Zakres szkolenia
Zarządzanie ludźmi i zespołamiTytuł szkolenia
ONLINE LIVE Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w pracy? warsztaty praktyczne z elementami negocjacji i mediacji
Termin
6-7.05.2021
Czas trwania
2 dni szkoleniowe, 16 godzin dydaktycznych (godz. 9.00-16.00)
Forma zajęć
On lineLiczba uczestników
16Koszt
420.00 PLNProwadzący
Barbara GańczaAdresat
kadra zarządzająca (dyrektorzy, managerowie, kierownicy)
Cele
Zwiększenie kompetencji w zakresie zarządzania konfliktem, poprzez, usprawnienie właściwej komunikacji w środowisku pracy, przyjęcie postaw integracyjnych, wypracowanie strategicznych rozwiązań kierowniczych, stosowanie technik mediacji i negocjacji
Efekty szkolenia
Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił:
-rozpoznać sytuację przed-konfliktową i zdiagnozować konflikt.
-sprawnie kierować konfliktem.
-wykorzystywać praktyczne narzędzia by efektywnie zażegnać konflikt lub skutecznie rozwiązać już istniejący
-budować bezkonfliktową komunikację w zespole.
-rozwiązywać konflikty w relacji z pracownikami.
-neutralizować negatywne emocje związane z występowaniem i przebiegiem konfliktu.
Program
1.Czym jest konflikt? – definicja, obszary, złożoność.
2. Etapy „życia” konfliktu”:
a/ faza utajona- przyczyny
b/ faza przed-konfliktowa- symptomy
c/ faza powstawania negatywnych przekonań i emocji
d/ faza jawnego konfliktu
e/ faza po-konfliktowa
f/ wyciszanie emocji
3. Rodzaje konfliktów w miejscu pracy
a/ koło konfliktów wg Moore’a
b/ konflikty występujące w zespole rozproszonym
c/ najczęściej występujące przyczyny poszczególnych konfliktów
- organizacyjne ( hierarchia, niezgodność wartości)
- osobowościowe ( błędne przekonania, postrzeganie)
- zewnętrzne
- wewnętrzne
4.Sposoby diagnozowania konfliktu – arkusze pracy
a/ narzędzia diagnozy
b/ ocena etapu i skali konfliktu
c/ dobór strategii rozwiązania konfliktu
5.Charakterystyka konfliktu przełożony – pracownik ( case study)
a/ konflikt racji, hierarchiczny, nakładanie się konfliktów.
6.Specyfika konfliktu między współpracownikami/ między zespołami.
a/ konflikt danych,
b/ komunikacyjne,
c/ relacji
d/ wartości
e/ interesów
7. Rodzaje reakcji na konflikt dla pracownika i przełożonego- praca w grupach
a/ zarządzanie emocjami w konflikcie
b/ arkusz emocji jako narzędzie pracy własnej
c/ termometr „złości” i rola kotwicy w neutralizacji negatywnych emocji
8.Komunikacja pionowa i pozioma w pracy i jej rola w tworzeniu i rozwiązywaniu konfliktu.
a/ bariery w komunikacji pionowej jako jedna z przyczyn generowania konfliktu
b/ niewłaściwy przepływ informacji między pracownikami
c/ eskalacja negatywnych komunikatów
9.Komunikacja w konflikcie
a/ jakie mam mechanizmy obronne?( wypieranie, zaprzeczanie inne)
b/ style komunikacji wg Hartmanna ( jak je rozpoznawać i jakich argumentów używać?)
b/ pętla nawyku komunikacji- wdrażanie skutecznych komunikatów
c/ komunikacja w konflikcie relacji- scenki
d/ narzędzia komunikacyjne właściwego wyrażania problemu
- parafraza, informacja zwrotna, gdybanie
10.Efektywne sposoby rozwiązywania poszczególnych konfliktów- praca warsztatowa.
a/ konflikt pionowy ( poziom stanowiska)
b/ konflikt poziomy ( poziom interesu)
c/rozwiązania integratywne
11.Psychofizyczne skutki konfliktu
a/ dla członka zespołu/ pracownika
b/ dla całego zespołu
c/ dla kadry zarządzającej/ przełożonego
12.Rola przełożonych w rozwiązywaniu konfliktów pomiędzy pracownikami, zespołami.
a/ systemy hierarchiczne i ich znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów
b/ ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
c/ pozytywna funkcja konfliktów w zespole
13.Umiejętności osobiste przełożonego w rozwiązywaniu sytuacji trudnych.
a/ radzenie sobie z oporem i konfliktem zespołowym
b/ radzenie sobie z buntem
c/ słowa, które przydają się w konfliktowych sytuacjach-praktyczne narzędzie
14.Zastosowanie mediacji w rozwiązywaniu konfliktu.
a/ rola mediacji
b/ kiedy mediacje są możliwe?
c/ struktura spotkań mediacyjnych
d/ etapy mediacji
e/ efekty mediacji
15.Stosowanie negocjacji jako ostateczny sposób rozwiązania konfliktu.
a/ przygotowanie do negocjacji
a/ wygrana - przegrana- charakterystyka zachowań stron
b/ wygrana - wygrana - jak ją osiągnąć?
c/ zastosowanie kilku technik negocjacji- scenki
d/ konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni
16. Regulacje prawne dotyczące rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy
17. Podsumowanie w formie praktycznych wniosków – katalog dobrych praktyk